احداث انباری در پشت بام قانونی است یا خیر؟

آگاهی درباره قوانین مربوط به مشاعات از ضروریات مهمی است که هر فردی باید درباره آن اطلاعات لازم را داشته باشد. در غیر این صورت ممکن است بین ساکنین اختلاف و مشکلاتی پیش بیاید که در بعضی مواقع حل آن تنها از راه های قضایی امکان پذیر است. استفاده از پشت بام طبق اصول و شرایط خاصی باید انجام شود تا هیچ گونه نگرانی از بابت جریمه یا سایر مشکلات و مسایل برای ساکنین به وجود نیاید. اگر مدیر یک ساختمان مسکونی یا تجاری هستید و می خواهید بدانید قانون احداث انباری در پشت بام و یا نحوه مدیریت پشت بام چیست در این مقاله از مجله املاک خانه برتر با ما همراه شوید.

 انباری و مشاعات پشت بام

بخش هایی از ساختمان که در سند مالکیت از آن نام برده نشده و مالکیت آن در اختیار کسی نیست مشاعات ساختمان نامیده می شود. بنابراین پشت بام نیز یکی از مشاعات به شمار می رود. قوانین خاصی برای استفاده درست و قانونی از پشت بام در نظر گرفته شده است که رعایت آن برای ساکنین هر ساختمان الزامی می باشد.

از طرفی انباری جایی برای نگه داشتن لوازم و وسایلی است که برای مدت طولانی استفاده نمی شود. چوب، پارچه، کاغذ و لوازم قابل اشتعال هم در انباری نگهداری می شود. به همین دلیل یکی از مکان های ساختمان که مستعد خطراتی مانند آتش سوزی می باشد انباری است.

به دلیل این حساسیت ها، طراحی انباری، ارتفاع انباری، نور انباری، عرض راهرو های منتهی به انباری و غیره بسیار مورد توجه می باشد. خطر سرقت یکی دیگر از مواردی است که انباری را تهدید می کند. در هر حال انباری در فضای خارج از واحدها احداث می شود و رفت و آمد در آن کمتر است. به همین دلیل برای سارقان فرصت خوبی است تا در صورت عدم استفاده از قفل های ایمنی و دوربین های مداربسته نسبت به سرقت لوازم موجود در انباری اقدام کنند.

 

ساخت انباری در پشت بام

ساخت انباری در پشت بام

برای هر ساختمان داشتن انباری جزء ضروریات ساکنین آن به شمار می رود. با این حال حتی با وجود انباری گاهی ممکن است افراد و ساکنین برای نگهداری وسایل خود با کمبود جا مواجه شوند و مالک تصمیم بگیرد در مشاعات از جمله پشت بام نسبت به ساخت انباری اقدام کند.

طبق قانون و ضوابط شهرداری ساخت انباری در پشت بام مجاز نیست. اما تحت شرایط خاص در صورتی که تمام مالکان مخالفتی با این موضوع نداشته باشند می توان از شهرداری مجوز های لازم را دریافت کرد و پس از آن نسبت به ساخت انباری اقدام نمود.

اگر یکی از مالک ها یا مالک واحدها به اتفاق هم، بدون اخذ مجوزهای لازم اقدام به ساخت انباری کنند مرتکب تخلف شده اند و شهرداری طبق قانون با این موارد برخورد می کند. ممکن است جریمه های سنگینی برای ساخت آن نظر گرفته شود یا در برخی مواقع نیز دستور تخریب انباری در پشت بام صادر می شود.

بیشتر بخوانید: قوانین پشت بام

چه کسی اجازه احداث انباری در پشت بام را دارد؟

قانون ساخت انباری در پشت بام یا سایر قوانین مربوط به پشت بام برای ساکنین و مالکین در هر ساختمانی اهمیت بسیار زیادی دارد. هرگونه اقدامی در پشت بام هزینه هایی دارد که معمولا بین ساکنین تقسیم می شود. قوانین مربوط به پشت بام مسکونی و هم پشت بام ساختمان های تجاری همه افراد ساکن را در بر می گیرد. به همین دلیل استفاده خصوصی و انحصاری مالک یا هر کدام از ساکنان به نوع غیر قانونی تلقی می شود. نه تنها برای ساخت انباری بلکه برای هر امر دیگری مانند شستشوی فرش، نصب آنتن، ساخت آلاچیق، آویزان کردن لباس و غیره باید تمامی مالکین موافقت خود را اعلام کنند. همچنین نحوه مدیریت پشت بام نیز توسط مدیر ساختمان در هیئت مدیره ساختمان بررسی و مشخص می شود.

آیا ساخت انباری بر روی پشت بام مجاز است؟

در حالت کلی ساخت انباری بر روی پشت بام مجاز نیست. اما بنا به شرایطی مانند کمبود فضا در همکف و یا سایر مشاعات ممکن است ساکنین یا مالکین یک ساختمان بخواهند نسبت به ساخت انباری در پشت بام اقدام کنند. با این که معمولاً شهرداری ها با احداث انباری در پشت بام موافق نیستند اما بر اساس شرایط خاصی به مالک مجوز ساخت انباری در پشت بام داده می شود.

در صورتی که مالک یا مالکین بدون گرفتن مجوز اقدام به ساخت انباری در کنند مسئله توسط شهرداری پیگیری و به کمیسیون ماده 100 ارجاع داده می شود. در نهایت ممکن است مالک را به پرداخت جریمه محکوم کند و یا حکم تخریب انباری صادر شود.

 

مهم ترین نکات درباره انباری های روی پشت بام

مهم ترین نکات

در صورتی که از طرف شهرداری به مالک مجوز ساخت انباری بر روی پشت بام داده شود رعایت نکات و قوانین لازم در این رابطه ضروری می باشد. از جمله دستورالعمل های احداث انباری در آپارتمان (مانند سه طبقه بر روی پیلوت و بالاتر) بر روی پشت بام با حداقل مساحت 1.5 متر مربع و 3 متر مربع با عرض مفید حداقل 1 متر و حداکثر ارتفاع از کف تا بالای سقف 2.5 مترمربع ضروری است.

  • درب انباری در پشت بام ساختمان می‌بایست در شرف راهررو و رو به روی یکدیگر باشد.
  • در ساخت انباری در پشت بام باید از مصالح و متریال مرغوب استفاده شود.
  • برای ساخت بعد از گرفتن مجوز رعایت تمام قوانین و ضوابط از نظر مساحت، تعداد انباری، نکات ایمنی و غیره ضروری می باشد.
  • در صورت احداث شود درب آن نباید به سمت نمای ساختمان باشد. لازم است که درب هر واحد انباری در راهروی مسقف و به روبروی هم تعبیه شود.
  • در ساختمان هایی که انباری در پشت بام آن احداث می شود برای ساختمان های یک بر از قسمت انتهای پشت بام و برای ساختمان های دو بر از قسمت محل اضلاع مشترک با همسایه ها و همچنین در ساختمان های دو کله در قسمت میانی ساختمان با بیشترین مقدار عقب نشینی عملیات احداث باید انجام شود.
  • نماسازی دیوارهای انباری بر روی پشت بام با مصالح مرغوب یکی دیگر از ضروریات ساخت آن است.
  • حتی اگر مجوز ساخت انباری در پشت بام صادر شود اما تعبیه سرکش و ایجاد سایبان بر روی انباری های پشت بام به هیچ وجه مجاز نمی باشد.

امنیت و ایمنی

تمام نکات مربوط به ایمنی و امنیتی که در رابطه با انباری ساختمان ها لحاظ می‌شود درباره انباری در پشت بام نیز صادق است. از جمله داشن عرض استاندارد که در صورت بروز هرگونه اتفاق پیش بینی نشده مانند آتش سوزی، زلزله و غیره به راحتی بتوان وسایل و لوازم انبار شده را جابجا کرد و برای نجات افراد محدودیتی وجود نداشته باشد.

از پشت بام نباید به عنوان محلی برای نگهداری مواد محترقه و آتش زا استفاده کرد. چرا که هرگونه آتش سوزی ممکن است منجر به آتش‌سوزی وسیع‌تر در ساختمان شود. بهتر است برای ایمنی بیشتر بر روی درب انباری روی پشت بام از قفل های کتابی استفاده شود تا فرصت سوء استفاده و دزدی سارقان به حداقل ممکن کاهش پیدا کند. همچنین لازم است بر روی پشت بام از دوربین های مداربسته استفاده شود تا همه قسمت ها را به صورت استاندارد پوشش دهی کند و در صورت سرقت بتوان به راحتی سارقان را شناسایی کرد.

ضرورت اخذ مجوز برای ساخت انباری در پشت بام

همانطور که عنوان شد مشاعات ساختمان متعلق به همه ساکنین می باشد و کسی اجازه ندارد بخش یا تمام مشاع را به خود انحصار کند. به همین دلیل مسائل مربوط به پشت بام از جمله تامین مخارج، هزینه های تعمیر و نگهداری، نصب دوربین مداربسته، قوانین ملکی و غیره آن نیز بر عهده ساکنین ساختمان است. حتی مدیر ساختمان هم اجازه استفاده شخصی از مشاعات پشت بام را ندارد.

ساخت هر بنایی در هر کجا که باشد نیاز به اجازه شهرداری و کسب پروانه ساخت دارد. بنابراین حتی اگر همه ساکنین هم در جلسه هیئت مدیره با ساخت انباری در پشت بام موافق باشند باز هم باید نسبت به دریافت مجوز های آن اقدامات لازم را انجام داد.

بیشتر بخوانید: هزینه تهیه بیمه آسانسور با چه کسی است؟

انباری پیش ساخته در پشت بام

در برخی شرایط خاص می توان از انباری های پیش ساخته در پشت بام استفاده کرد تا مشکل کمبود جا در حیاط و تراس برطرف شود. انباری های پیش ساخته به عنوان نوعی بنای غیر اساسی به شمار می‌رود و همین دلیل نیاز به اخذ مجوز از شهرداری ندارد. از ویژگی های ساخت انباری در پشت بام با بکارگیری انباری های پیش ساخته می توان به اجرای سریع و راحت و سهولت و استقامت بالای آن اشاره کرد.

احداث آلاچیق در پشت بام یا روف گاردن

امروزه دیگر پشت بام ساختمان ها تنها به عنوان یک مکان بلااستفاده یا متروکه شناخته نمی شود. بنابراین می توان از پشت بام نیز به عنوان یک مکان زیبا و کاربردی برای دورهمی های ساکنین استفاده کرد. داشتن آلاچیق یا روف گاردن برای ساکنین تجربه دلنشینی است و دیدار و دورهمی های مالکین و مهمانان را مخصوصا در شب های تابستان و فصل های گرم سال دلپذیرتر می کند. اما به هر حال قوانین احداث آلاچیق یا تدارک روف گاردن در پشت بام نیز قوانین خاصی دارد. به این صورت که در ابتدا لازم است توسط مدیریت ساختمان از تمام اعضای ساختمان رای گیری شود. اگر اکثریت با این طرح موافق بودند نسبت به زدن آلاچیق در پشت بام اقدام شود.

جمع بندی

شما در این مطلب از مجله املاک خانه برتر با موضوع احداث انباری در پشت بام قانونی است یا خیر؟ همراه ما بودید. همانطور که عنوان شد مجوز ساخت انباری در پشت بام توسط شهرداری صادر نمی شود اما در شرایط خاص و مطابق با قوانین مشخص، ممکن است به مالک اجازه احداث داده شود. هر گونه ساخت و ساز بدون مجوز در پشت بام غیرقانونی تلقی می شود و توسط شهرداری با آن برخورد می شود. در پایان امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

پیام بگذارید

9 − پنج =