هزینه تعمیر کولر به عهده کیست؟

هزینه تعمیر کولر به عهده کیست؟

یکی از مهم‌ترین سوالات هر مستاجر و مالکی می‌تواند این باشد که در صورت خراب شدن کولر، هزینه تعمیر آن به عهده کیست مالک یا مستاجر؟

به عنوان یک نکته این موضوع را به یاد داشته باشید، اگر مستاجر باشید یا مالکی که قرار باشد خانه خود را به مستاجری اجاره دهد، قبل از امضای قرار داد اجاره تمامی امکانات و وسایل را چک کنید. با این کار می‌توانید برای پرداخت هزینه تعمیر امکانات بهتر تصمیم گیری کنید و حتی آن را به صورت مکتوب درون قرار داد اجاره ذکر کنید.
در صورتی که قبل از معامله اجاره ملک متوجه خرابی کولر شوید، می‌توانید هزینه تعمیر آن را از مالک درخواست کنید و این تعهد هم به مالک بدهید که در زمان تحویل خانه، کولر سالم باشد. تمامی این موارد داخل قرارداد می‌تواند ذکر شود.

طبق قانون ۴۸۶ قانون مدنی و بر اساس قانون تملک آپارتمان ها، مالک باید خانه با همه امکانات آن را به صورت سالم و بی عیب در اختیار مستاجر قرار دهد. اما اگر در طول مدت اجاره، خانه و امکانات آن دچار آسیب شود باید مورد بررسی قرار بگیرد. به صورت کلی، هزینه های تعمیرات اساسی خانه بر عهده مالک است و باقی هزینه های سطحی تعمیرات بر عهده مستاجر.

تعمیرات جزئی کولر آبی ساختمان شامل چه مواردی است؟

  • تعویض پوشال کولر
  • شستشوی بدنه و داخل کولر
  • آب بندی کف کولر
  • چک کردن و تعمیر پمپ کولر
  • چک کردن و تنظیم محل قرارگیری الکتروموتور کولر
  • رگلاژ تسمه کولر آبی
  • تنظیم فلوتر کولر
  • چک کردن و تنظیم مسیر باد کولر

تمامی این موارد ممکن است هر ساله نیاز به تعمیر و چک کردن داشته باشد. مستاجران برای این دسته از تعمیرات خودشان هزینه‌ای بابت سرویس و راه اندازی کولر پرداخت کنند.

هزینه تعمیرات اساسی و جزئی کولر بر عهده کیست؟

 

هزینه تعمیرات اساسی و جزئی کولر بر عهده کیست؟

 

تعمیرات کولر آبی جزو تعمیرات تاسیساتی یک ساختمان است و می‌تواند شامل جزئیات زیادی باشد. گاهی این کار نیاز به تعمیرات اساسی دارد. برای مثال تعویض پوشال آبی جزو تعمیرات جزئی خانه محسوب می‌شود و این هزینه به عهده مستاجر است.

مالکان قبل از تحویل گرفتن خانه، به این نکته توجه کنند

 

مالکان قبل از تحویل گرفتن خانه، به این نکته توجه کنند

همانطور که موجر لازم است خانه را با تمامی امکانات به صورت سالم در اختیار مستاجر قرار دهد، هنگام اتمام قرارداد اجاره و تحویل خانه از سوی مستاجر هم باید تمامی امکانات ملک به صورت سالم در اختیار مالک قرار بگیرد. لطفا قبل از تحویل گرفتن خانه، تمامی امکانات خانه را که در اختیار مستاجر گذاشتید را بررسی کنید.

هزینه تعویض موتور کولر با مالک است یا مستاجر؟

تصور کنید، قرارداد اجاره خود را در فصل بهار امضا کرده باشید و برای تابستان و اولین بار بخواهید از کولر خانه استفاده کنید. حالا متوجه شوید که موتور کولر خراب و سوخته است. راهی جز تعویض موتور کولر نیست. اما سوال اینجاست که:

آیا تعویض کولر جز تعمیرات اساسی است یا جزئی؟

 

آیا تعویض کولر جز تعمیرات اساسی است یا جزئی؟

بسیاری از افراد برای پاسخ به این سوال بر اساس عرف عمل می‌کنند. تعویض و تعمیر سوختگی کولر یک تعمیر اساسی نیاز دارد. بنابراین اینطور که مشخص است هزینه این کار را باید مالک پرداخت کند.
از طرفی هم در ابتدای این موضوع ذکر کردیم که قرار بوده برای اولین بار از کولر استفاده شود، با این حساب این وسیله از ابتدا هم دچار مشکل بوده و متاسفانه شما هم قبل از امضای قرارداد اجاره ملک، سالم بودن کولر را بررسی نکرده‌اید. در چنین مواقعی مشخص است که هزینه تعویض موتور کولر بر عهده صاحبخانه است.
نکته: اما همیشه هم پرداخت هزینه تعمیرات کولر با مالک نیست!
کولر یکی از وسایل مصرفی در ساختمان‌هاست. از همین رو حتی اگر مالک، کولر نو هم در اختیار مستاجر قرار دهد، ممکن است بعد از یک سال نیاز به تعمیرات داشته باشد. یا حتی به دلیل استفاده نادرست مستاجر از کولر، موتور دستگاه بسوزد.در چنین مواقعی هزینه تعمیر کولر بر عهده مستاجر است.

هزینه تعمیر و سوختگی کولر گازی بر عهده کیست؟

نگهداری کولر آبی و گازی باهم متفاوت است. اما قوانین کولر گازی و آبی برای زمان قرارداد با مستاجر و مالک متفاوت نیست.

درواقع قبل از عقد قرارداد رهن و اجاره ملک، مستاجر و موجر باید از سالم بودن کولر گازی مطمئن شوند. در واقع مستاجر باید قبل از تحویل خانه، کولر گازی را روشن کرده و میزان سرمای آن را بررسی کند. لازم است باقی موارد کولر گازی هم چک شود. در برخی از موارد ممکن است کولر نشتی آب هم داشته باشد.
اگر مالک از سالم بودن کولر در لحظه تحویل خانه به مستاجر مطمئن شود، جلوی بسیاری از مشکلات بین مستاجر و موجر گرفته می‌شود.
اما کولر گازی هم مانند کولر آبی ممکن است به صورت سالیانه یا هر چند سال یکبار به سرویس نیاز داشته باشد. بهتر است قبل از امضا یا تمدید قرارداد اجاره بر سر هزینه های تعمیر خانه بین مالک و مستاجر توافق صورت گیرد. کم کردن اجاره بابت پرداخت هزینه تعمیر کولر توسط مستاجر.
گاهی اوقات مالک و مستاجر بر این توافق می‌رسند که مستاجر هزینه تعمیر کولر را پرداخت کند و رسید پرداختی را در اختیار مالک قرار داده تا بر اساس آن بتواند مبلغ تعمیر را از مبلغ کل اجاره کم کند.
در این صورت مستاجر با هزینه خودش، تعمیرات کولر را انجام می‌دهد و رسید پرداخت آن را نگه می‌دارد. این رسید را به دست صاحبخانه می‌رساند تا برای کم کردن هزینه از اجاره هماهنگی صورت گیرد.


برای آشنایی با مسئولیت های موجر و مستاجر اینجا کلیک کنید.

پیام بگذارید

17 − چهارده =