هزینه های آسانسور بر عهده چه کسی است؟ مالک یا مستاجر

هزینه های آسانسور بر عهده چه کسی است؟ مالک یا مستاجر

آسانسور امروزه یکی از ضروریات ساختمان های امروزی محسوب می شود و نبود آن در یک ساختمان به عنوان یک ضعف برای آن ساختمان قلمداد می شود. در این مقاله قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم که هزینه های آسانسور بر عهده چه کسی است؟ مالک است یا مستاجر

امروزه با رشد جمعیت و گسترش شهرنشینی و به دنبال آن افزایش ساختمان های بلند مرتبه و توسعه آپارتمان نشینی که به طبع آن نیاز افراد به آسانسورها را دربر داشته است. آسانسور امروزه یکی از ضروریات ساختمان های امروزی محسوب می شود و نبود آن در یک ساختمان به عنوان یک ضعف برای آن ساختمان قلمداد می شود.

اما این وسیله به عنوان یک وسیله نقلیه ساختمانی در کنار محاسن و مخاطراتی که دارد بی شک نیازمند سرویس و نگهداری می باشد و ساکنین و مالکین ساختمان به منظور بهره مندی از مزایای آن همواره باید در حفظ و نگداری آن تلاش کنند. ما در این مقاله قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم که هزینه های آسانسور بر عهده چه کسی است؟ مالک است یا مستاجر

مخالفت با نصب آسانسور

هزینه های آسانسور بر عهده چه کسی است ؟

هزینه های آسانسور شامل دو بخش می شود:

  • هزینه های مربوط به سرویس و نگهداری آسانسور
  • هزینه های مربوط به تعمیرات و تعویض قطعات آسانسور

هزینه سرویس نگهداری آسانسور

در تمام ساختمان ها برخی هزینه‌های جاری مثل پول آب، گاز در صورت مشاع بودن، هزینه‌ برق مشاع  ( روشنایی لابی راهروها و برق آسانسور) حقوق سرایدار در ساختمان های بالای 30 واحد مسکونی، هزینه‌ نظافت مشاعات ساختمان، هزینه‌ سرویس و نگهداری آسانسور و… وجود دارد که برای پرداخت این هزینه‌ها مبلغی به عنوان شارژ ساختمان تعیین می شود که تمام ساکنین ملزم به پرداخت آن هستند.

حال این سوال ایجاد می‌شود که پرداخت هزینه‌ سرویس و نگهداری آسانسور بر عهده مالک است یا مستاجر؟

که در جواب آن باید گفت در زمان اجاره ملک شما از تمام امکانات ساختمان در زمان اجاره استفاده می‌کنید و پرداخت شارژ ساختمان که شامل هزینه‌ سرویس و نگهداری آسانسور نیز می‌باشد بر عهده مستاجر است.

هزینه های تعمیرات اساسی آسانسور

با گذشت زمان و استفاده مکرر از آسانسور حتی با وجود استفاده از خدمات سرویس و نگهداری حرفه‌ای و منظم، قطعات آسانسور دچار فرسودگی شده و نیاز به تعمیر و یا تعویض پیدا می‌کنند، که هزینه‌ تعمیر آسانسور بین تمام ساکنین ساختمان تقسیم می شود؛ حال این سوال ایجاد می شود که آیا پرداخت هزینه تعمیر آسانسور بر عهده مالک است یا مستاجر؟

در جواب باید گفت تعمیر و تعویض قطعات اساسی آسانسور باعث افزایش ارزش آسانسور و در نتیجه افزایش ارزش ملک می شود پس پرداخت هزینه تعمیر آسانسور بر عهده مالک می باشد.

استفاده آسانسور در اسباب کشی

هم چنین هزینه‌های مربوط به تزئینات کابین آسانسور(تعویض قطعاتی از آسانسور که در زیبایی آسانسور نقش دارند مانند شاستی کلید ها، کف آسانسور، کابین آسانسور و…) و بازسازی آسانسور(تعویض و تعمیر اجزای مکانیکی آسانسور) برعهده مالک است.

لازم به ذکر است که اگر خسارت بر آسانسور وارد شود که به علت بی توجهی مستاجر و یا بستگان ایشان ایجاد شده باشد نه تنها پرداخت هزینه بر عهده مالک نیس بلکه مستاجر باید خسارت کامل  تعمیر و یا تعویض قطعه خراب شده را بپردازد.

آیا ساکنین طبقات همکف و اول ملزم به پرداخت هزینه‌ سرویس و نگهداری هستند؟

در بسیاری از ساختمان‌ها ساکنین طبقه همکف و اول بر سر پرداخت هزینه‌ سرویس و نگهداری آسانسور اختلاف دارند و بر این اعتقاداند که به دلیل استفاده کم و یا استفاده نکردن آن‌ها از آسانسور نباید هزینه سرویس و نگهداری آسانسور را پرداخت کنند.

اما با استناد به مفاد ماده (23) آیین نامه اجرایی قانون تملک آپارتمان‌ها که مقرر می نماید:

” شرکای ساختمان موظفند در پرداخت هزینه‌های‌ مستمر و هزینه‌هایی که برای حفظ و نگاهداری قسمتهای مشترک‌ بنا مصرف می‌شود، طبق مقررات زیر مشارکت نمایند:
در صورتی که مالکین ترتیب دیگری برای پرداخت هزینه‌های‌ مشترک پیش‌بینی نکرده باشند، سهم هریک از مالکین یا استفاده‌کنندگان از هزینه‌های مشترک آن قسمت که ارتباط با مساحت‌ زیربنای قسمت اختصاصی دارد از قبیل آب‌، گازوئیل‌، آسفالت‌ پشت بام و غیره به ترتیب مقرر در ماده ۴ قانون تملک آپارتمان‌ها و سایر مخارج که ارتباطی به میزان مساحت زیربنا ندارد از قبیل‌ هزینه‌های مربوط به سرایدار، نگهبان‌، متصدی آسانسور، هزینه‌ نگاهداری تاسیسات‌، باغبان‌، تزیینات قسمتهای مشترک و غیره‌ به‌طور مساوی بین مالکین یا استفاده‌کنندگان تقسیم می‌گردد.
تعیین‌سهم هر یک از مالکین یا استفاده‌کنندگان با مدیر یا مدیران می‌باشد.
تبصره- چنانچه به موجب اجاره‌نامه یا قرارداد خصوصی‌پرداخت هزینه‌های مشترک به عهده مالک باشد و مالک از پرداخت‌ آن استنکاف نماید، مستاجر می‌تواند از محل مال‌الاجاره هزینه‌های‌ مزبور را پرداخت کند و در صورتی که پرداخت هزینه‌های جاری‌ مشترک به عهده استفاده‌کننده باشد و از پرداخت استنکاف کند، مدیر یا مدیران می‌توانند علاوه بر مراجعه به استفاده‌کننده‌، به مالک‌اصلی نیز مراجعه نمایند

[/av_textblock]

[av_promobox button=’yes’ label=’مشاهده’ link=’manually,https://rc.majlis.ir/fa/law/show/99525′ link_target=’_blank’ color=’theme-color’ custom_bg=’#444444′ custom_font=’#ffffff’ size=’large’ label_display=” icon_select=’no’ icon=’ue800′ font=’entypo-fontello’ box_color=’custom’ box_custom_font=’#ffffff’ box_custom_bg=’#444444′ box_custom_border=’#333333′ av_uid=’av-krvn0q4j’ admin_preview_bg=”]
برای مطالعه متن ماده 23 آیین نامه اجرایی قانون تملک آپارتمان ها کلیک کنید.
[/av_promobox]

[av_textblock size=” font_color=” color=” av-desktop-hide=” av-medium-hide=” av-small-hide=” av-mini-hide=” av-medium-font-size=” av-small-font-size=” av-mini-font-size=” av_uid=”]
بنابراین اعتراض ساکنین طبقه همکف و اول مبنی بر عدم پرداخت هزینه‌های مربوط به علت استفاده نکردن از آن، قابل پذیرش نیست و تمام ساکنین ملزم به پرداخت هزینه سرویس و نگهداری آسانسور هستند حتی واحد‌هایی که در بیشتر ایام سال خالی و بلااستفاده هستند ملزم به پرداخت شارژ آسانسور و در نتیجه هزینه سرویس و نگهداری آسانسور هستند.

اما در برخی از ساختمان‌ها افراد با تشکیل جلسه با حضور تمام ساکنین ساختمان توافق می‌کنند که ساکنین طبقه‌های همکف و اول هزینه سرویس کمتری نسبت به دیگر ساکنین پرداخت کنند ;که این موضوع کاملاً توافقی می باشد

در خاتمه ساکنین ساختمان می توانند با انجام سرویس و نگهداری به موقع و منظم و حرفه‌ای از خسارات وارده به آسانسور و مخاطرات جانی برای خود جلوگیری نمایند.

[/av_textblock]

[av_promobox button=’yes’ label=’مشاهده’ link=’manually,https://infomirdamad.com/%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d9%81%d8%a7%d8%af%d9%87-%d8%a2%d8%b3%d8%a7%d9%86%d8%b3%d9%88%d8%b1-%d8%af%d8%b1-%d8%a7%d8%b3%d8%a8%d8%a7%d8%a8-%da%a9%d8%b4%db%8c/’ link_target=’_blank’ color=’theme-color’ custom_bg=’#444444′ custom_font=’#ffffff’ size=’large’ label_display=” icon_select=’no’ icon=’ue800′ font=’entypo-fontello’ box_color=’custom’ box_custom_font=’#ffffff’ box_custom_bg=’#444444′ box_custom_border=’#333333′ av_uid=’av-krvn72hj’ admin_preview_bg=”]
برای اطلاع در مورد نحوه استفاده آسانسور در  اسباب کشی می توانید مقاله استفاده از آسانسور در اسباب کشی را مشاهده کنید.
[/av_promobox]

پیام بگذارید

دوازده − سه =