آموزش سند خوانی (قسمت چهارم) – سند شورایی چیست؟

یکی از عباراتی که در معاملات خرید و فروش ملک مخصوصا ملک ویلایی با آن مواجه خواهید شد سند شورایی استاما سند شورایی چیست؟ و چه فرقی با سایر اسناد دارد؟ اسناد شورایی چیست؟ مزایا و معایب اسناد شورایی چیست؟ سندهای شورایی چگونه خرید و فروش می‌شوند؟ اگر شما هم به دانستن این مفاهیم علاقه مند هستید با ما تا انتهای این مقاله از سایت دانستنی های میرداماد همراه باشید.

سند شورایی

سند شورایی چیست؟

سند شورائی به نوعی سند یا برگه یا یک قولنامه مشخص شده گفته می‌شود که اطلاعات نوشته شده در آن توسط گروهی از افراد محلی به امضا رسیده است و سپس، رئیس شورای محلی آن را امضا، مهر و تایید کرده است. در واقع سند شورایی، یک سند قطعی و رسمی محسوب نمی‌شود. اگر زمین یا ویلا دارای سند شورایی باشد؛ نشان دهنده این است که شورای همان محله وجود آن را به رسمیت می‌شناسند. از طرف دیگر ویلا یا هر ملک دیگری که سند شورایی داشته باشد، از نظر کارشناسی سازمان اتحادیه املاک، شهرداری و سایر مراجع مربوطه، به تایید نرسیده است! بنابراین بدون شک، مشکلات و چالش‌هایی در آینده وجود خواهد داشت.

فرض کنید یک ملک، سند شورایی داشته باشد. اگر کاربری زمین به درستی مشخص نشده یا اشتباه نوشته شده باشد و وقتی فردی آن را خریداری می کند و اقدام به تبدیل سند شورایی به سند رسمی کند متوجه خواهد شد که اجازه چنین کاربری را ندارد. لذا در خرید ملک و ویلا هایی که دارای چنین سندی هستتند نهایت توجه را داشته باشید.

مشکلات سند شورایی چیست؟

سند شورایی معمولاً در محله‌های کوچک، روستاها و دهکده‌ها توسط رئیس شورای محل، امضا و تایید می‌شود؛ بنابراین این سند، یک سند رسمی و قطعی نیست. اگر معاملاتی با این نوع سند شورایی انجام شود، مشکلات زیادی را به همراه خواهد داشت. اسناد شورایی، توافقی و قولنامه‌ای هستند، بنابراین حتی اگر رئیس شورای محلی هم آن را امضا کند، اما چون باید از نظر شهرداری به تایید برسد و مطالعات و تاییدیه‌های لازم برای آن انجام شود، هنوز هم نیاز به بررسی‌های دقیق‌تری دارد و اعتبار آن از اعتبار سند رسمی بسیار کمتر است.

 

از مهم‌ترین مشکلات سند شورائی این است که شما نمی دانید ملکی که خریداری شده چقدر اعتبار دارد. در این اسناد نوع ملک (اوقافی یا ارثی بودن) ذکر نمی‌شود یا اینکه تعدادی شریک برای این ملک دارد. بدیهی است که اگر چنین ملکی را با سند شورایی خریداری کنید، به شدت در آینده به دردسر می‌افتید. از آنجایی که خرید و فروش املاک اوقافی، غیرمجاز است. یا اگر املاک، تعدادی ورثه داشته باشد و یا اینکه چند نفر به صورت شراکتی می‌خواهند با سهم مشخص زمین یا ویلا را بفروشند، اگر حتی یک نفر از آن‌ها رضایت نداشته باشد، این مسئله شما را به دردسر می‌اندازد، چرا که سند شورایی، هیچکدام را برای شما مشخص نمی‌کند.

مشکل بعدی این است که در سند شورایی، نوع کاربری زمین مشخصن نمی شود. اگر چنین زمینی را خریداری کنید و در آن مشغول کشاورزی یا ساخت و ساز شوید و بعد ثابت شود که کاربری زمین شما غیر از این بوده است، علاوه بر اینکه جریمه سنگین به شما تعلق می‌گیرد، ضرر مالی زیادی خواهید کرد.

 

بیشتر بخوانید:

سند اوقافی چیست و چه تفاوتی با سند ملکی دارد؟

آموزش سند خوانی (قسمت سوم) – سند تعاونی چیست؟

پیش از معامله بهتر است چه مواردی را چک کنیم؟

برای رهایی از مشکلات ذکر شده، حتما موارد زیر را در نظر داشته باشید؛

  • مراجعه به دفتر مشاوره املاک و گفتگو با افرادی که به منطقه آشنا هستند
  • استعلام از کاربری زمین توسط سازمان مربوطه
  • مطالعه کامل سند، بررسی جزئیات و بررسی اعتبار سند
  • جستجو درباره نحوه تبدیل سند شورایی به سند قطعی و رسمی

سند شورایی

آیا می توان به سند شورائی اعتماد کرد؟

حال که با این نوع اسناد آشنا شدیم باید بگوییم که اسناد شورایی به دلیل آنکه به تأیید شورای محلی یا شوراهای اسلامی شهرها رسیده، اعتبار آن بیشتر از قولنامه‌های مرسوم است. اما در هر صورت همچنان یک سند عادی به حساب می‌آید و به اندازه یک سند رسمی نمی‌توان به آنها اعتماد کرد.

تبدیل سند شورائی به تک برگ

یکی از نکات مهمی که در رابطه با سند شورایی باید به آن دقت کنید تبدیل آن به سند رسمی است. برای تبدیل این نوع از اسناد عادی به سند رسمی باید فقط به ادارات ثبت اسناد مراجعه کنید. راه دیگر این است که شما می توانید با سند شورایی خود درخواست سند تک برگ رسمی بدهید. این درخواست به عنوان اصل ۱۴۷ و ۱۴۸ قانون اساسی در ادارات ثبت و دفاتر اسناد رسمی شناخته می شود. توجه کنید در زمان مراجعه به مراکز مربوطه علاوه بر سندهای اولیه و هویتی دو طرف معامله باید سند شورایی ای را که مهر دهیار و شورا را دارد نیز به همراه داشته باشید.

برای تبدیل سند شورایی به سند تک برگ افراد می توانند با مراجعه به اداره‌ ثبت اسناد آن را به سند رسمی تک برگ تبدیل کنند. فقط فراموش نکنید که در زمان مراجعه علاوه بر اسناد و مدارک هویتی خریدار و فروشنده مانند شناسنامه و کارت ملی، باید سند شورایی که به امضا دهیار و رئیس شورا رسیده، ارائه شود. زمانی که شخصی مدعی ملک باشد، رسیدگی به این موضوع در صلاحیت دادگاه نزدیک محل ملک می باشد.

مراحل تبدیل سند روستایی یا شورایی به سند رسمی:

  1. ارائه درخواست به اداره ثبت برای تبدیل سند شورایی به رسمی
  2. ارائه اسناد هویتی خریدار و فروشنده به اداره ثبت
  3. ارائه سند شورائی که دارای مهر شورا یا دهیاری محل باشد.

سخن پایانی؛

در مورد سند شورائی موارد زیر را در نظر داشته باشید.

  • در این سند چون به وقفی با غیر وقفی بودن آن اشاره نشده است بهتر است اطمینان حاصل کنید که زمین وقفی نباشد و از شورای آن محل و جاهای دیگر می توانید استعلام کنید.
  • نکته دیگر درباره کاربری زمین شورایی است که کاربری آن ممکن است با آنچه گفته شده فرق کند؛ لذا لازم است در این زمینه هم تحقیق کنید. برای مثال ممکن است زمین مسکونی به شما بدهند اما کاربری آن کشاورزی باشد. برای این کار و استعلام بهتر است به جهاد کشاورزی و دهیاری مراجعه کنید.
  • وقتی زمین روستایی را معامله میکند که سند قول نامه آن شورائی است حتما امضا های دهیار و… را چک کنید.
  • مورد دیگری که باید به آن توجه داشت این که برای قول نامه کردن زمین روستایی که در حاشیه جاده قرارداد باید از اداره راه استعلام بگیرید تا مشکلات حقوقی مثل قرارگرفتن در حریم جاده را نداشته باشد.
  • پرس و جو از اهل آن محل درباره ملک و زمینی که معامله می کنید هم به صلاح است و اطلاعات آنان می تواند کمک کار شما باشد.

 

در پایان امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

پیام بگذارید

پانزده + 8 =